15 julio 2013

Pier Paolo Pasolini - Porcile (1969)

Pocilga/Pigsty aka Pigpen
Italiano | Subs(idx-sub):English (srt):Castellano
94 min | XviD  672x352(1,909:1) | 1633 kbps | 192 kbps AC-3 | 25 fps
1,20 GB +3% recuperación/recovery
+ trailer

http://www.imdb.com/title/tt0064828/


Dos historias paralelas: una sucede en un pasado indeterminado, que podríamos intentar aproximar sobre el siglo XV-XVI, en un paraje volcánico yermo, en la cual un joven pugna por sobrevivir al hambre. La otra es contemporánea y se desarrolla en un gran palacio y sus jardines, en la cual un joven, hijo de un empresario alemán, se debate entre la inacción y sus pasiones, mostrándosenos la relación con su novia y las turbias maquinaciones del padre del joven en su entorno social.



Porcile (1969) represents the apex of Pasolini’s “difficult” period, a difficulty that here probably derives, at least in part, from Pasolini’s own very mixed response to the student uprisings of 1968. Comic and horrific at the same time, Porcile tells two separate stories simultaneously through alternating montage. In one story, set on the barren slopes of a volcano, a young man leads a feral existence,

---spoilers: story at the waste land (select dragging the mouse to see this paragraph)---
carrying out acts of unmitigated savagery which include murder and cannibalism. Gradually he’s joined by a number of other people who form a small group around him and which continues to prey on people passing through the area until a trap is set up by the soldiers from a nearby village. The group is caught and the men are condemned to death. While one becomes contrite and kneels to kiss the crucifix, the original leader is unrepentant and before dying shouts repeatedly: “I’ve killed my father; I’ve eaten human flesh; I tremble with joy”.
---end of spoilers---



The second story, its polar opposite in a way, is set in contemporary Germany and revolves around Julian, the son of the powerful industrialist, Herr Klotz. Julian has a secret which he won’t divulge but which is preventing him from either going to a student demonstration in Berlin with his fiance Ida or joining his father’s business.

---spoilers: story at the palace (select dragging the mouse to see this paragraph)---
It turns out that Julian’s secret is that he likes to have sex with the pigs. The secret is discovered by Klotz’ competitor, Herr Herditze, an ex-Nazi criminal, who attempts to blackmail Klotz with it. Klotz attempts to counter-blackmail by threatening to reveal Herditze’ past. Eventually, as true capitalists, the two decide to join forces rather than fight each other but as they celebrate their future partnership news is brought in that Julian has been eaten by the pigs. On being reassured that not a trace of the boy remains, the two men agree to just keep silent.
---end of spoilers---



---spoiler: Pasolini's explanation of the film and related commentary of the autor of this article (select dragging the mouse to see this paragraph)---
In attempting to throw light on this dark allegory, Pasolini himself claimed to identify with both the young men, saying that the ultimate message of the film was that all societies devour their own children, therefore an a-political anarchism would be the only viable political stand. It’s difficult to believe that Pasolini was really advocating a complete abandonment of politics at this time since his Appunti per an Oresteaide Africana (1970) — a sort of travel documentary on Africa but in reality a sort of critical history of that country’s yoke under colonialism — shows him still passionately interested in at least the politics of the Third World.>>
---end of spoilers---
(Gino Moliterno, 2002, at sensesofcinema)



[De la anterior cita en inglés traduzco el último párrafo, que hace referencia  a la propia interpretación de Pasolini acerca de su propia película (lo cual puede quizá clasificarse de spoiler, en tanto que tal vez limite las posibilidades de lectura de la película), y de una puntualización al respecto de Gino Moliterno, autor del artículo:]

---spoiler (seleccionar arrastrando el ratón para leer este párrafo)---
<<En un intento de arrojar luz sobre esta oscura alegoría, el mismo Pasolini reclamaba identificarse con ambos jóvenes, diciendo que el mensaje último del film era que todas las sociedades devoran a sus propios hijos, por lo cual un anarquismo apolítico sería el único posicionamiento político viable. Es difícil creer que Pasolini realmente estuviera abogando por un completo abandono de la política en ese momento de su vida, puesto que su Appunti per an Oresteaide Africana (1970) -una especie de documental de viaje por África pero en realidad una especie de historia crítica del yugo de ese continente bajo el colonialismo- nos lo muestra todavía apasionadamente interesado, como mínimo, en la política del tercer mundo.>>
---fin de spoilers---


Ésta es una de las películas clasificadas como “difíciles” de Pasolini, junto a Teorema y Salò, con las que tiene varios puntos de contacto. La alegoría que contiene, sus simbolismos, su humor, sus sugerentes aunque a menudo incomprensibles diálogos se abren a las múltiples interpretaciones. Una película muy redonda, también, en mi opinión, pese a lo críptico, y muy bella, aunque descarnada, tanto en imágenes como en diálogos. Habría multitud de detalles, simbolismos, citas que comentar, lo cual la haría muy apta para un cineclub.
 

Esta versión corresponde a un DVD rip y torrent de lord_terabyte en TPB. Ese torrent incluía también el trailer y los subs ingleses. El trailer ofrece algunas de las imágenes que, en mi caso, tenía como icónicas de esta película y que no salen, sin embargo, en ésta. Los subtítulos castellanos son una subida de shoocat a opensubtitles.


http://www61.zippyshare.com/v/35863848/file.html
http://www72.zippyshare.com/v/60693322/file.html
http://www47.zippyshare.com/v/94612083/file.html
http://www3.zippyshare.com/v/37723837/file.html
http://www41.zippyshare.com/v/36255274/file.html
http://www15.zippyshare.com/v/70325919/file.html
http://www39.zippyshare.com/v/60003788/file.html

--
Pier Paolo Pasolini en Arsenevich
Porcile
Appunti per un film sull'india
La Rabbia
Le Mura di Sana'a

1 comentario:

Esteban Tenedor dijo...

Muchas gracias, tu trabajo en este espacio es grandioso!.
Saludos.