26 mayo 2013

Abbas Kiarostami - Nema-ye Nazdik (Close-Up) (1990)

Farsi | Subs: Castellano English/Français/Português.srt
98 min | XviD 720x544 | 1534 kb/s | 192 kb/s AC3 | 23.97 fps
1,24 GB + 3% recuperación
Primer Plano
Basada en un hecho real, Kiarostami reproduce los acontecimientos provocados por un hombre, Ali Sabzian, al hacerse pasar por el famoso cineasta irani Mohsen Makhmalbaf para introducirse en el seno de una acomodada familia dispuesta a financiar su próximo proyecto. Con la presencia del propio director en la película e imagines de archivo del juicio que tuvo lugar, los protagonistas son las personas reales que reviven aquellos sucesos que supusieron sobre todo una vuelta de tuerca alrededor de esa delgada linea que separa lo documental de lo ficticio, la verdad de la realidad.

Lo insólito de la propuesta, naturalmente, no descansa en el relato convencional de una historia de suplantación, sino en el hecho de que Kiarostami extraiga la anécdota de la crónica real de sucesos, de que sea el verdadero protagonista del caso quien se interprete a sí mismo delante de la cámara, de que ésta sea testigo directo del verdadero juicio instruido contra aquél y de que, finalmente, sea también el verdadero Makhmalbaf -a quien el suplantador admira por su defensa de los humildes en el cine- quien acuda personalmente a recibirlo a la salida de la cárcel, en un encuentro que Kiarostami filma con cámara oculta.


Dentro de una película donde "la historia se desarrolla con independencia de mí", dice su director, la ficción integra el documental (la escena del juicio, cuyo desarrollo real transcurría delante de la cámara), el documental reviste la ficción (las secuencias que reconstruyen la relación del farsante con la familia) y ambos se conjugan al unísono para filmar el encuentro, provocado por el realizador, entre el verdadero Makhmalbaf y su doble fraudulento. Falso documental o ficción documentalizada -lo mismo da-, Nama-ye nazdik consigue articular un discurso donde la reflexión de orden metalingüístico abre grietas en la reconstrucción de la realidad para penetrar en los sueños de un impostor que para Kiarostami es un enamorado del cine y un hombre que quiere ser "otro" porque está necesitado de reconocimiento. (Carlos F. Heredero)


Close-up
Pretending to be Mohsen Makhmalbaf making his next movie, Ali Sabzian enters a well-to-do family in Teheran. The actual people involved in the incident re-enact the actual events, followed by the footage from the actual trial that took place.

Close-up opens to a shot of a newspaper reporter (Hossein Farazmand) fetching two police officers on a taxi to go to a house on Golzar Street. A mild mannered, unassuming man (Hossein Sabzian) is led away by the officers as the reporter goes door-to-door in search of a tape recorder for the exclusive interview. The film credits appear, and immediately, a pattern emerges: all of the characters are portrayed by themselves, and the story is based of events that actually transpired. The newspapers provide a glimpse into the chaos of the scene - an announcement on the arrest of a "bogus Makhmalbaf" - and Kiarostami (off-camera) begins to conduct interviews with the parties involved. At the courthouse, Kiarostami asks for permission to film the trial, much to the confusion of the magistrate, Haj Agha. After all, why would a director of Kiarostami's stature take interest in a trivial fraud case, when far more serious and pressing cases exist on the court docket? The film then proceeds with the trial, as the participants recount Sabzian's deception and the events that lead up to his arrest. 


(Slight spoilers ahead) One day, while riding on a public bus, Sabzian reads a book entitled The Cyclist by film director Mohsen Makhmalbaf. The book catches the eye of Mrs. Mahrokh Ahankhah, and Sabzian, a film lover, impulsively claims that he is Makhmalbaf. He is invited into the Ahankhah household where he begins to survey the house as a potential setting for his new film. The Ahankhah family contend that Sabzian was taking an inventory of the house in preparation for a robbery. Sabzian explains that he was merely humoring the family's seeming interest in appearing in his film: a film that he, had he the financial means, would surely make. Soon, the sad, sympathetic portrait of Sabzian's life is revealed: a poor, underemployed printer's assistant, divorced by his wife, who found confidence and self-respect in impersonating the famous film director. But is his remorse genuine, or another act designed to win sympathy from the court? Is he playing a role for the benefit of Kiarostami's camera? Sabzian's true intentions remain ambiguous until the remarkable, deeply moving scene when he meets his impersonated idol, Mohsen Makhmalbaf, in person. It is a searingly honest and intensely personal moment for the reverent Sabzian and gracious Makhmalbaf, that the question arises: are we still watching a film or real-life unfold before us? To Abbas Kiarostami, it is all one and the same phenomenon - a captured moment in the evolving document of life.- Acquarello@Strictly Film School

Cinéphile obsessionnel et sans emploi, Hossain Sabzian ne peut résister à la tentation de se faire passer pour le cinéaste Mohsen Makhmalbaf afin de s'attirer les faveurs d'une famille iranienne bourgeoise. Une fois démasqué, cet homme est traîné devant la justice pour escroquerie. Apprenant ce fait divers, le réalisateur Abbas Kiarostami s'empresse de réunir une équipe de tournage afin de reconstituer les faits et de filmer le procès de Sabzian. Il fait rejouer toute l'affaire, procès compris, par les protagonistes eux-mêmes et fait se réconcilier les deux parties en tournant le film promis par «l'imposteur».


Rip de charulata (KG)

Close-Up.part1.rar
http://www55.zippyshare.com/v/xTgK7sck/file.html

Close-Up.part2.rar
http://www55.zippyshare.com/v/y89NeknB/file.html

Close-Up.part3.rar
http://www55.zippyshare.com/v/b8xsXkLt/file.html

Close-Up.part4.rar
http://www94.zippyshare.com/v/ehscciH0/file.html

Close-Up.part5.rar
http://www94.zippyshare.com/v/s3ah3PEv/file.html

Close-Up.part6.rar
http://www62.zippyshare.com/v/yv3QhvzS/file.html

Close-Up.part7.rar
http://www62.zippyshare.com/v/MTMWRsGL/file.html

---
Abbas Kiarostami en Arsenevich

Like Someone in Love
Tadjrebeh / Lebassi Baraye Arossi

2 comentarios:

Vladimir Blow dijo...

Well if you want to see a police state in action, this is the film to see.

tribu dijo...

Really? Well, I've seen this long ago, I must be missing something.