15 enero 2009

François Truffaut - Les Mistons (1957)

Francès/French I Subs: Castellano/English
17 min I Xvid 576x432 I 1489 kb/s I 64 kb/s mp3 I 25 fps
194 MB + 3% de recuperaciòn/recovery
El cortometraje se inicia con una Bernadette Lafont paseando en bicicleta por toda la ciudad. Unos mocosos aparecen en escena, da la impresión que la hubieran estado siguiendo.
Segundo corto de Truffaut y el que se puede considerar el primer paso de su labor cinematográfica, supone un importante paso en la historia del cine francés contra el estancamiento tan denunciado por los críticos de Cahiers du cinema con Truffaut a la cabeza, del cine francés de los años cincuenta, visto excesivamente academicista y muy vinculado a la mera emulación literaria. Les mistons es un canto a la era de libertad de los cineastas franceses independientes del pasado encarnado sobre todo en Jean Renoir o Jacques Becker. Buena prueba de esta denuncia es la escena en la que los niños destruyen un cartel de la película de Jean Delannoy "Chiens perdus sans collier", obra del que representa la "bestia negra" de los críticos de Cahiers y que trata de forma muy poco natural para Truffaut el tema de la infancia. Eso es lo que Truffaut y el grupo de la Nouvelle Vague pretendía. Empezar de nuevo.

Truffaut’s film covers one summer in the lives of a group of young boys who are transfixed by the love affair of Gérard (Gérard Blain) and Bernadette Jouve (the luminous Bernadette Lafont). The boys have a collective crush on Bernadette, and idolise her from afar, and as a result of this, they have an unreasoning jealousy of Gérard, and do everything they can to disrupt their relationship. When the couple does some innocent necking at a local cinema, “the brats” disrupt the screening with catcalls, calling attention to the young lovers. The boys follow Gérard and Bernadette into the countryside on weekends, and watch them play tennis, waiting for Bernadette to hit a ball out of bounds, so they can scramble to return it to her, as a fetishistic totem of their affection.
In Les Mistons Truffaut gathered about him his closest friends to make a film that spoke to the condition of his own childhood and sexual awakening, and created a work that, while short, is deeply felt, and unerringly personal. In two years’ time, Truffaut would become a celebrity “overnight” with Les Quatre cents coups. Here, we can see the young filmmaker sharpening his craft, working on many of the themes that would preoccupy him throughout his career, and succeeding admirably on all counts. Un court-métrage de Truffaut à ses débuts, dont l'aspect campagnard traduit bien la passion que le réalisateur vouait pour Jean Renoir, et qui préfigure Les 400 coups, son premier succès, puisqu'il met en scène de jeunes adolescents. Ceux-ci traquent deux fiancés (Gérard Blain et Bernadette Lafont), leur passion, leurs baisers, comme pour caresser le rêve de l'amour qu'ils ne connaissent que de loin. Un film qui contrecarre par ailleurs Chiens perdus sans colliers (1955) de Jean Delannoy, qui représentait l'adolescence plus négativement (dans un centre de redressement), ce qui mettait en rage le critique des Cahiers du Cinéma qu'était François Truffaut. Opposition de points de vue, réaction face une société jugée trop ringarde, techniques nouvelles : ces Mistons sont évidemment l'un des points de départ de la Nouvelle Vague que connaîtra le cinéma français à la fin des années cinquante. Avec du bon et du moins bon.


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1 comentario:

scalisto dijo...

Les Mistons de François Truffaut resubida por Ana