29 julio 2008

Abram Room - Tretya meshchanskaya (1927)


(Bed and Sofa / La cama y el sofá)

XviD 512x384 (4:3) | 87 min | 19.0 fps | 121 kbps | 701 Mb
Language: English (intertitles) | Subs: castellano (.srt)

A married couple have a small apartment in Moscow. When an old friend of the husband's arrives in the city, he is unable to find lodgings. Kolia, the husband, invites his friend to move in with them. With an involving plot, comic invention, pathos, naturalistic performances, and highly-charged use of space and objects, director Abram Room illuminates the lives of the characters but without offering a simplistic resolution. Instead he successfully uses their personal stories to probe complex issues of lingering patriarchy and female self-sufficiency in the new Society.
Una joven pareja vive en un pequeño departamento de Moscú. Cuando un amigo del esposo que ha llegado para trabajar en la ciudad no consigue alojamiento, Kolia, el esposo, lo invita a parar en su casa: puede dormir en el sofá. Tras un comienzo de comedia amable, con tintes naturalistas y tramos cuasi-documentales dignos de El hombre de la cámara, el film se vuelve claustrofóbico a medida que asoman trazos sombríos. Obra cumbre del cineasta soviético Abram Room (1894-1976). Libro y guión del conocido crítico y teórico literario Viktor Shklovsky.

Jay Leyda calls Bed And Sofa a "coming to Moscow" film: one of many modernist social dramas in early Soviet cinema. Like its fellows, the movie can be read as a specific critique of the way ingrained prejudices threaten the enlightened communist state, or as a generalized comment on how the new social order has sent everyone scrambling.
For those who couldn't care less about 80-year-old cinematic op-ed pieces, Bed And Sofa offers the common treats of the Russian silents, particularly the inventively expressionist montage linking naturalistic scenes of people building, cleaning, or playing with their cats. The competition between early Soviet filmmakers and their ideological commitments spawned a string of movies focused on people, but dripping with style. Room merges the two modes in Bed And Sofa, returning repeatedly to half-admiring, half-critical, always beautifully composed shots of citizens at work and machines grinding away. (Noel Murray, A.V. Club)
Jay Leyda define a La cama y el sofá como un "film de llegada a Moscú": uno de los muchos dramas sociales modernistas del primer cine soviético. Como muchos films similares, la película puede ser leída como una crítica específica del modo en que prejuicios asentados amenazan al ilustrado Estado comunista, o como un comentario generalizado de cómo el nuevo orden social ha puesto en competencia a todos contra todos.
Para aquellos que no necesariamente se interesen en obras de tesis de más de ochenta años, La cama y el sofá ofrece los habituales regalos del cine mudo ruso, particularmente un montaje inventivamente expresionista que une escenas naturalistas de personas construyendo, limpiando, o jugando con sus gatos. La competencia entre los tempranos cineastas rusos y sus compromisos ideológicos generaron una secuela de películas enfocadas en el pueblo, pero cargadas de estilo. Room mezcla los dos modos en La cama y el sofá, volviendo repetidamente a planos en parte admirados, en parte críticos, pero siempre bellamente compuestos, de ciudadanos entregados al trabajo y máquinas en pleno funcionamiento.




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1 comentario:

scalisto dijo...

Tretya meshchanskaya de Abram Room recuperada por chicharro